Bicara tentang kata-kata.

Tuesday, February 14, 2012

Assalamualaikum...


Hye korang ! Apa khabar ? Harapan termaktub agar semua sihat sihat sahaja =). Kata-kata. Ucapan. Perkataan. Pertuturan. Semuanya boleh dikategorikan dalam satu group, kan. Dan semua tu boleh jugak dibahagikan pada kata-kata negatif dan positif. (Eh eh, macam nak mengajar Bahasa Melayu pulak =_=).. Nak lebih faham, pertuturan tu berhikmah atau tidak.


Sebenarnyakan, ucapan yang kita tuturkan setiap hari tu mampu memberi kesan pada orang lain, samada kita sedar atau tak. Kata-kata tu punya aura untuk menaikkan semangat atau men'down'kan seseorang tu sendiri. Sebagai contoh terdekat, lepas kita present sesuatu projek atau homework, then kita dapat komen daripada seseorang, komen yang lebih menjurus pada mengkondem, menjatuhkan air muka kita je. So, what do u expect perasaan orang tu lepas je dapat komen sebegitu ? For sure, manusia tu akan terus rasa down, then totally affect hidup dia kan ? Okay lah maybe amat keterlaluan untuk bagi effect pada keseluruhan hidup kita tapi at least akan tetap beri kesan. Kalo saya sendiri, dalam 2 3 hari jugak teringat kot. Tak pon seminggu heheee, dan dalam pada tu akan monyokkkk je huuu. See, dari situ kita tahu kata-kata tu actually mampu mempengaruhi hidup seseorang. That's why, bila kita keluarkan komen, komen tu haruslah mengambil kira sensitiviti seseorang. Takpe untuk memberi komen, tapi rasanya biarlah komen tu disusuli dengan nasihat-nasihat untuk memperbaiki diri kita ke arah yang lebih baik. Jangan tahu komen je tanpa memberi sebab dan tindakan yang harus dilakukan. Lain manusia, lain pemikiran. Need to be considered =).


Dan satu lagi, komen tu biarlah direct. Jangan cakap belakang. Sebab takde makna kalo cakap2 belakang, good-for-nothing huhuuu. Manusia adalah manusia. Mestilah jah weh, manusia bukan Tuhan. I mean, kita takkan tahu salah silap kita selagi orang lain tak cakap kat mana silap kita. Kita takkan sedar salah kita selagi tidak terhantuk dek teguran orang lain. Sebab tu orang cakap people tend to learn from their mistakes. So, kesilapan kita tu perlu kita tahu untuk kita pelajari satu benda yang berguna, untuk elak daripada terulangnya even untuk mendekati aura negatif kesilapan itu sendiri.. So, be a man. Tell him/her the truth. Err, tapi saya akui, kadang2 sangatlah susah untuk memberitahu kesilapan seseorang itu huhuhuuuuu =_=". Eh, da lari tajuk pulak dah.


Haa, jadi perkataan tu mampu memberi kesan besar dalam diri kita. Contoh lain lah, ucapan "terima kasih" yang kita ucapkan pada seseorang. Sebenarnyakan 2 patah perkataan tu mampu memberi effect yang sangat sangat sangat lah besar pada diri seseorang. Pada diri saya sendiri. Saya sangatlah happy tahap tera malah lebih kot kalo dengar ucapan terima kasih daripada seseorang, sebab something yang kita buat tu terasa dihargai biarlah hanya dengan 2 patah perkataan tu je pon. Tapi seriously, saya akan rasa saaaaangat happy. Kenapa ? Sebab, biasalah kan manusia sentiasa ingin dihargai =). Tapi ingat, jangan pernah mengharapkan ucapan "terima kasih" daripada orang lain sebab kena setkan dalam fikiran, yang sesuatu kita buat tu adalah ikhlas. Antara kita dan Dia sahaja. Ucapan terima kasih dan penghargaan itu hanyalah bonus je. Banyakkan ucap "terima kasih" tapi elakkan daripada mengharapkan ucapan tersebut daripada orang lain, okeyh ? =)




Kadang-kadang saya sendiri tak terlepas daripada mengeluarkan perkataan yang entah apa2, sia2, tak berhikmah. Jadi sama-samalah kita berdoa agar setiap pertuturan kita adalah berhikmah ! Btw, ini adalah entry untuk peringatan pada diri sendiri. Salah silap harap dimaafkan. Dah nama manusia, tend to do a mistake =_=".

Sedarkan aku kiranya salah,
Tegurkan aku andai diri ini bermasalah,
Kerna aku hanya insan lemah,
Takkan tersedar jika tidak diendah...


Terima kasih sudi baca. Tolong doakan saya agar urusan pembelajaran dan segala2nya dipermudahkanNya. Korang meeeeeeeeemang baik dan hebat heheheee.. =')


2 comments:

Anonymous said...

hmm. befikir sejenak bila baca entry kali ni.... wake up call!! tq friend!

Fizah Ibrahim said...

@syazwaney
Entry utk diri sendiri tp alhamdulillah kalo dpt sedarkan yg len jgk heheee, ur most wc waniey =)

Post a Comment

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...