:: Cikgu cikgu yang paling aku ingat sampai bila bila, insyaAllah =') ArigatOu !

Tuesday, January 11, 2011


Assalamualaikum..


Hai hai hai semua ! ! ! Hehe apa khabar ? Sihat ? Dah makan ? Dah mandi ? Rindu saya tak ? “Blah lah, nok rindu ko mung wat gapo !” Jawab korang bila saya tanya macam tuh. Okei okei sape lah yang baca blog yang seolah olah tak wujud di alam blogger nih kan =_= .. *Emo sikit pendahuluannya*



Orite, ari ni kan nak citer cikgu cikgu yang paling aku ingat sampai bila bila. Dari sekolah rendah saaaaaaaaaaampai lah sekarang ehehe ^_^.. Okei, start dari sekolah rendah, nama cikgu yang paling aku ingat cikgu Razali. Cikgu Razali nih cikgu math. Cikgu yang kat tangannya tak lekang dari bawak kayu yang panjang nipis tu. Rotan lah maksud aku. Cikgu Razali nih tak garang, tapi tegas. Aku suka bila kelas dia, sebab dia lah aku rasa boley masuk math nih. Ye la, dulu markah aku rendah dalam kelas tapi sebab ketegasan dia tu lah yang buat aku takot hehe, takot sampai kan makan, minum, masok tandas, jalan jalan, kayuh beskal pon still lagi duk kumat kamit mulut nih hafal sifir 2 to 12 ! Nasib baek je bila tdo tak mengigau. Tiap tiap kali kelas dia kan, cikgu razali akan soal student. Tak jawab rotan lah jawabnya ! Tapi takpe, ketegasan dia aku suka. Terima kasih Cikgu Razali ! =)


Gaya aku bila disoal cikgu Razak ! =P terketar ketar


Pastu cikgu lain yang aku ingat adalah Sir Eng ! Tapi dah mendiang dah sekarang  =_=. Sir Eng nih ajar BI. Aku suka dia sebab cara dia unik. Memang lah seram sikit tapi aku suka jugak ehehe. Kalo kan tak dapat jawab soklan dia, dia akan tarik hidung kitaorang nih (betol ke guna ayat tarik idung ?buat buat paham la ye =P). Sampailah jadi merah merah kat hujung hidung tu. Bila je merah kan, sure orang tau, mesti kena tarik hidung dek Sir Eng nih hhaha lawak gila bila ingat balek. Nak hilang tanda merah tu boley la jugak 2 hari lamanya... Aku pon selalu jugak la kot kena tarik hidung dek dia sebab tu la hidung aku sekarang mancung bak _________ haha, blah la kan ayat ! Mancung konon ! Apa apa pun ajaran dia sangat sangat sangat berkesan sampaikan BI aku okei even takdelah fluent cakap macam korang. Deep down, thank you sooo much mendiang Sir Eng ! =_=


Gaya aku, bila ditanya Sir Eng. kehkeh =P

Pastu sorang lagi, cikgu Haris. Ajar BM. Tapi aku malu sikit dengan cikgu Haris nih sebab selalu usik aku. Huhu. Segan. Tapi terima kasih cikgu ...... =)


||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||


Pastu masok sekolah menengah. Hurm, dengan suasana dan cikgu yang baru.  Sekolah menengah sorang je cikgu yang sangat sangat sangat aku ingat sampai bila bila. Cikgu Razak Bin Abdullah nama dia. Ajar add math. Panggil aku dengan gelaran Mek Jah haha. “Mek Jah.. Mek jah..” Macam tu la gaya dia panggil aku. Seorang cikgu yang sempoi je. =) Aku ingat sangat dia, sebab dia lah aku yang add math dapat c boley dapat a-. Sebab dia lah aku yang tak minat math jadik minat sangat ! Terima kasih sangat cikgu Razak. Cikgu memang TERBAIK dan akan saya ingat sampai bila bila insyaAllah =). Cikgu tak jemu jemu ajar saya yang slow nih. Cikgu sabar layan kerenah saya even banyak yang saya tanya dan ada jugak soalan bodoh kot.  Terima kasih sangat sangat..........cikgu ! =’)

Tapi sekarang kan cikgu, otak saya dah berkarat bila tiba je bab math, bab kira mengira ! Huhu, maklumlah lama dah tinggal. Saya nak cikgu ajar saya balek lah, boley tak ? (macam lah cikgu razak baca blog aku huhu). Kadang kadang rasa menyesal plak tolak further dip akautan dulu huhu. Ish, tak boley tak boley menyesal. Tiap tiap benda tu ada hikmah kan. Think positive !  


||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||


Then, masok sekolah University. Hurm, university. . . Mana ada cikgu kan, upgrade gelaran jadi lecturer lah plak. Hurm, kat U ni "cikgu" yang paling aku ingat, Encik Mohd Zahrol Ariff. Cikgu lab kitaorang, kak ayu and kak zara. Terima kasih lah Incik Zarol sebab ajar kitaorang. Banyak saya terhutang budi pada En Zarol, sama jugak dengan Kak Ayu and kak Zara. Saya sungguh sungguh sungguh tak dapat bayang kalo takde orang  guide FYP kami. Entah sampai sekarang masih jaoh nak siap. Bersyukurnya ! =_=.. Terima kasih banyak banyak En Zarol, terima kasih ajar kami terutama saya yang slow nih. Semoga hidup en zarol dipermudahkan Allah sebab selalu bantu orang. Saya betol betol betol respect En Zarol. Dan semoga berbahagia nanti dengan Kak Aida =) . . . Ceyh huhu boley plak kan wish dekat sini.. Macam lah En Zarol baca blog sekuman nih.

Jawapan aku bila disoal Encik Zarol kahkah !



+++++++++++++++++


Hurm... Tu la, cikgu cikgu yang saya ingat. Eh, tapi kan bila tengok tengok balek nampaknya semua lelaki ! Kehkeh. Ish, jangan salah anggap plak. Takde  skandal skandal ke apa ye. Cuma hubungan cikgu dengan student je, tak lebey tak kurang. Tapi apa apa pun aku sangat lah kagum dengan insan yang bergelar cikgu nih, tak kisah lah dengan gelaran doktor ke, prof ke. Bagi aku, tak kisah la orang biasa ke tapi bila tiba bab dia ajar something yang kita tak paham, ILMU, orang tu akan aku anggap cikgu pada aku even kawan kita sendiri..Pendek kata aku respect ah dengan insan bergelar cikgu nih. Sebab dorang nih pegang satu tugas yang sangat berat dan mulia. Ajar ilmu yang dia ada pada orang lain.Ingat senang ke nak ajar ajar orang nih.. Susah susah dan susah weh, tambah tambah manusia yang macam aku nih thehehe =P slow sikit.  Domo arigatou gozaimasu sensei ! =)


U taught us how to read and write..
U explained how to search for the logic..
behind every statement and argument..
U demonstrated to us in many ways...
how to approach problems and solve them...


Cikgu terima kasih..

Cikgu dah selesaikan persoalan saya,
Banyak masalah yang menyebabkan timbul tanda soal....

 Mengubah muka saya daripada yang macam nih  kepada..
Muka kerisauan akibat ketidakfahaman..

Kepada...
 

Muka yang macam nih. Sebab semua persoalan dan tanda soalnya telah terjawab dengan satu noktah yang berjawapan ! Terima kasih cikguuuu ! =')

*All pic's courtesy of incik google !*

P dot S :

= Eh, entry dah macam nak sambut Hari Guru dah =P

= Sape cikgu yang paling korang ingat ? =)

Thanks for reading ! ^^

8 comments:

caliph shuriken said...

sy plg ingat kt cikgu mat.. cikgu tusyen sy wktu form 5.. trima ksih krn ajar sy cara ringkas utk lulus math, yeaaa ^^

p/s: blk keje kt my hometown tjumpa cikgu mat yg dh bsara & now keje consultant...

Ieda_ishida said...

mcm2 gelagat bdak2 skolah zmn skrg dibandingkan ngan dlu..

Anonymous said...

jap,en zahrol ariff,knal sngt 2,ank shariat kan

Fizah Ibrahim said...

@caliph shuriken
hehe ye ke? cikgu math jgk..sama2 =)

Fizah Ibrahim said...

@IeDa_IsHiDa88
yup, kan..huhu, budak skg lagi advance kot. +_+

Fizah Ibrahim said...

@Anonymous
eyh? ye kot.. mana kenal?sape ni? takkan en zarol kot? =P

Usagi said...

tetiba je teringat pasal cikgu, ada mlawat dorang x?

Fizah Ibrahim said...

@Betta sp
ada. tapi awal taun lepas la hehe =P

Post a Comment

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...