Hati.

Monday, October 17, 2011

Assalamualaikum...


Hye korang, sihat ? Harap2 sentiasa sihat walafiat ye =). Alhamdulillah dah settle satu hal tadi. Akan menyusul pulak hal yang len dan len dan len +++. Harapnya dipermudahkan..


Nak share satu citer menarik. Cerita yang di copy paste je heee.. Bacalah =)


+++++++++++++

Pada suatu hari di sekolah, seorang pelajar bertanya kepada gurunya. Ketika itu, guru tersebut sedang mengajar mengenai kasih sayang.

Pelajar itu bangun dari kerusi duduknya, "Cikgu, bagaimana kita ingin memilih seseorang yang terbaik sebagai orang yang paling kita sayang?"

Guru tersebut tersenyum, "Ok, kamu ikut apa yang cikgu suruh. Kamu pergi ke padang, kamu berjalan di atas rumput sambil memandang rumput yang terbentang di depan kamu. Pilihlah rumput yang paling cantik, tanpa menoleh ke belakang lagi walaupun sekali. Petiklah rumput yang kamu rasakan ianya paling cantik. Kemudian bawa ke kelas."

Apabila pelajar tersebut pulang semula ke kelas, tiada sehelai rumput pun di tangannya. Guru itu bertanya, "Kenapa tiada rumput yang dipilih?"


Jawab pelajar itu :
"Tadi, semasa saya tengah berjalan, saya sudah pun mencari rumput yang paling cantik. Memang ada, banyak sekali rumput yang cantik tapi cikgu cakap, petik yang paling cantik. Maka saya pun teruskan berjalan ke depan sambil mencari rumput yang paling cantik tanpa menoleh ke belakang walaupun sekali. Sehinggalah saya tiba di hujung padang, saya tidak juga menjumpai rumput yang paling cantik. Mungkin rumput di antara belakang saya tadi ada yang cantik, tapi, disebabkan cikgu tidak benarkan saya menoleh ke belakang semula, maka tiadalah rumput yang paling cantik untuk saya petik."


Agak-agak, apakah jawapan yang bakal guru itu berikan?

Usahlah mencari yang terbaik, apa yang ada di depan itulah yang terbaik. Usah mencari yang terbaik, tapi jadilah yang terbaik. Usah menoleh ke belakang lagi, teruskan mara.

Apa yang sudah ketinggalan, biarpun ada di antaranya yang terbaik, usahlah cuba berharap lagi.

Apabila kita sudah bertemu dengan seseorang, usahlah kita berusaha untuk mencari yang lebih baik lagi daripada dia. Kita patut hargai insan yang berada di depan kita sebaik-baiknya.


-Di copy dari Pada Celahan Rumput Itu


+++++++++++++++++

Pada celahan rumput itu, kita mencari sesuatu. Tapi biar bertepatan pada waktu, usah terlalu menunggu.


Perasaan akan sentiasa melintas, umpama padang akan sentiasa ditumbuhi rumput. Usah dicari perasaan yang hakiki, kerana semuanya dugaan yang berhikmat tinggi.
Pada celahan rumput itu, terlalu mencari, akan menyusul kecewa berganti. Jika kita benar-benar menyedari, pada hemat sebuah rasa, maka, kenapa kita perlu takut untuk tidak mengendahkan. Perasaan akan sering hadir, jerihlah kita untuk sentiasa melayani.


Jika kita tidak mendapat apa yang kita suka, maka, kita perlu suka apa yang kita dapat.
  
 
How to describe a feeling ? By words ? Act ? Or silence ? Yes, i miss they all damn much ! =(

 
P dot s:
Kita selalu mencari yang terbaik untuk diri kita tapi pernahkan kita terfikir adakah kita layak untuk mendapatkannya ? Kita selalu mengeluh kenapa tak dapat apa yang diinginkan, sedangkan apa yang telah kita ada tak pernah sekalipon kita mengungkapkan kata syukur atas nikmatNya. 

Kita selalu fikir kita bernasib malang sedangkan kita yang selalu berburuk sangka dengan diri kita sendiri dan jugak diriNya. Jadi bersyukurlah dengan apa yang kita ada sekarang, jangan terlalu mengejar dan mengagung2kan sesuatu yang masih belum kita kecapi sehinggakan kita lupa untuk bersyukur dengan apa yang ada sekarang.


Duhai hati, kuatlah dikau. Jangan lemas dalam lautan perasaan yang tidak pasti itu. =)

3 comments:

Post a Comment

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...