Kenangan lama menusuk kalbu.

Saturday, October 22, 2011

Assalamualaikum..

Errr malas nak berpuisi kali nih boleh ?. 


Alhamdulillah, masih lagi berkesempatan menulis, err menaip di blog nih. Dan alhamdulillah jugak, dah lepas seminggu untuk pembelajaran satu subjek. Lagi tinggal seminggu untuk subjek tu. Harap2 selalu dipermudahkanNya.. Dalam seminggu pembelajaran, tak sangka banyak yang saya belajar. Secara langsung mahupun tidak. Pembelajaran yang membuatkan saya kembali tersedar, memang betolla hidup ni berputar. Kadang-kadang benda yang kita serius da tanak jumpe tu la yang akan kita jumpe balek. Kadang-kadang benda yang kita nak lari jauh jauh, laju laju tu la yang akan dekat dengan kita sekarang. Ah, tak kisah la. Kalo nak pk "kadang-kadang"nya memang banyak, persoalan yang takkan habes. Cuma have faith, semua tu ada hikmatnya. Ye dokk ? =) insyaAllah..



Oh ye, kenapa eyh saya cakap kat atas tadi yang hidup ni berputar ? Ye leeerr, abes tu takkan nak flat je, ishh. Sebabnya, saya jumpa balek subjek yang saya tak bape minat hehee. Perhatian :TAK BERAPA MINAT. Bukan benci hehe, laen tu. Kalo tak bape minat, kita masih lagi boleh pupuk minat tu, tapi kalo dah benci wassalam lah. Itu pendapat sayalah.



Alhamdulillah jugak, pembelajaran minggu lepas membuatkan saya tiba tiba teringat kembali pada seseorang. Orang kata, kenangan lama menusuk kalbu, ceyt ceyt.. Sape ? Namanya Cikgu razak. Huhuu, cikgu Razak adalah seorang guru yang baaaaaaaaaaanyak berjasa pada saya. Seorang guru yang saaaaangat mengambil berat, saya mahupun student dia yang len. Seorang guru yang sentiaaaasa sabar mengajar kami semua yang sememangnya susah nak memahami subjek tersebut. Seorang guru yang saya rasakan saaaangat tabah. Pendek kata, tak dapat diterangkan. Yang kenal dengan dia akan tahulah macam mana insan yang bernama cikgu Razak nih =').



Macam dulu time sekolah menengah, sangat tak suka subjek tu. Tapi disebabkan orang yang mengajar tu sangatlah bijak hehe maka dengan senangnya saya dapat adapt semuanya. Alhamdulillah. And it all big thanks to him, Cikgu Razak. Saya tataulah kalau bukan dia yang ajar, macam mana agaknya saya sekarang. Err, okei2 memang melampau la kan huu, kita sebenarnya mana boleh 120% nak bergantung pada orang len, 99% should be our own effort, selebihnya terpulang. Dan pada saya, cikgu razak telah berjaya mengumpulkan 99% tu dalam diri saya. Dia berjaya menaikkan azam saya untuk lebih skor ! Hebat kan ='). Tapi still saya masih rasa, 99% tu adalah darinya, manakala 1% dari saya. Maksudnya kat sini, dia sangatlah banyak berjasa dan tanpa bantuan dia tak mungkin la saya boleh adapt dengan pantas dan jayanya.=)



Sekarang, belajar balek subjek berkaitan tu cuma lebih advance =). Dan setiap kali sesi pembelajaran membuatkan saya teringat padanya. Ah, tu la kau jah, tanak sangat g melawat time cuti aritu. Bukannya saya tanak melawat tapi segan. Ye la, saya rasakan langkah saya masih jauh. Langkah untuk berjaya. Dan kalau boleh, sebelum saya berjaya saya akan simpan keinginan untuk berjumpa cikgu Razak dan cikgu2 len jauh dalam sudut hati even memang teringin sangat nak jumpe. Kenapa ? Sebab, pada saya lah, saya malu bila jumpe nanti mesti akan ditanya, "So, sekarang buat apa?". Dan bayangkanlah kalau kita masih terkapai-kapai dalam nak menentukan masa depan kita. Apa yang kita nak berikan sebagai jawapan ? Ye, memang saya malu dengan mereka. Tapi tu bukan sebab utama. Saya lebih malu dengan diri saya sendiri sebab masih belum buktikan pada mereka saya dah jadi seorang yang berjaya hasil didikan mereka. Malu ok. Malu. Dan mungkin tu akan membuatkan mereka berfikir, "Ni ke hasil didikan aku". Secara tak langsung maybe saya dah kecewakan harapan mereka. Nauzubillah hurmm..



Dan sekarang da takde da 99% dari orang laen. Pendek kata 100% tu perlu dimulakan diri sendiri. Saya yang perlu mulakan. Saya yang perlu pupuk sendiri. Cinta atau benci. Suka atau tidak, minat atau tak semua tu tak penting, yang penting kita cuba berusaha sebelum bertawakkal padaNYa. Tak boleh da nak move to the flow, kena pandai ikot dan kejar flow tu. Bila terlagha sedikit je akan terlepas banyak, then rugi la yang pasti. Eh, mintak jauhla kan. =_="


Sekarang perlu fokus 100% pada study. Eh, boleh ke? InsyaAllah. Mintak2 la dijauhkan daripada penyakit hati. Mintak2 la hati selalu berada dalam tenang supaya boleh study dengan tenang. Jauh dari zina hati. InsyaAllah...


Untuk cikgu razak, even saya memang konpem cikgu tak tau kewujudan blog saya. Tetap saya nak ucap berbanyak banyak terima kasih atas ajaran, jasa, pengorbanan cikgu pada saya dan kawan2 selama nih. Tak dapat nak dijelaskan di sini how much I care for all those your efforts towards our success ! I do really appreciate it !. Dan dulu cikgu ada tanya saya, nanti nak jadi apa. Jawapan saya kemain kan, pharmacist kononnya huhu. Tapi tak kesampaian.. Tengok2 stuck dekat sini je. Tapi alhamdulillah cikgu, even dulu down sangat, tapi right now saya dah nampak yang perancangan Allah itu sebenarnya sangatlah indah. Dia Maha Mengetahui apa yang terbaik untuk hambaNya. Bila Dia dah bawa kita ke satu satu perkara tu, maka dengan pasti Dia akan bimbing kita untuk menghadapinya.. Dengan syarat kita janganlah lupa padaNya okeyh ? Saya yakin dan harapnya keyakinan itu akan berterusan...=')



  













Sabar. Semoga saya selalu bersabar dalam setiap detik masa nih. Dan jugak anda semua =). Semoga saya sentiasa tidak lupa untuk bersyukur dengan tiap zarah nikmat kurniaNya, begitu juga untuk anda semua =).


Doa Mohon Kesabaran dan Banyak Bersyukur :

Ya Allah, jadikanlah aku orang yang banyak bersabar, jadikanlah aku orang yang banyak bersyukur, dan jadikanlah aku seorang yang kecil dan rendah dalam pandanganku sendiri tetapi seorang yang besar dan tinggi dalam pandangan orang len. Ya Allah, ampunkan dosaku dan kasihanilah aku serta tunjukkan aku jalan yang lurus...


Semoga kita sentiasa ikhlas dan istiqamah dalam sesuatu perkara =)



P dot s:

Uishh, panjangnya entry heee. Lega rasanya bila dapat menaip kat sini, Perasaan yang tak dapat dijelaskan.. ^___________^ *senyum sampai telinga.. Hati berbunga-bunga =)
Tolong doakan saya dan kawan2, isnin nih ada test menanti.. Heheheee. Tenkiu sudi baca =')

1 comments:

caliph shuriken said...

smoga berjaya pujuk hati trima semua ilmu ^^

Post a Comment

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...