5 matters before 5 other matters.

Sunday, April 15, 2012

Assalamualaikum..


Judge your deeds before they are judged and weigh your deeds before they are weighed - Umar al-Khattab r.a


Yeah, look at the title there, surely goes straight to your heart, kan ? Kalo tak, tak tahu lah saya =_=".... We did know :

Remember 5 matters before 5 other matters. What are they ?
- your youth before u become old.
- your health before u fall sick.
- your richness before u become poor.
- your free time before u become busy.
- your life before your death.

So, what say u ? Have you do remind yourselves of all these matters every second of your breath taken ? Have you bared in your mind of all these 5 matters before 5 others matters. I do know,  each of us did know about this but do we work on it ? Note to self. =_="

Your youth before you become old. What are we or who are we when we were young ? Is it good enough ? Keep asking yourself.

Your health before u sick. Have u said "ALHAMDULILLAH" and thanked him for today that  u still managed to see the world ? "Hidup lagi rupanya aku, alhamdulillah". At least those words showed we are a grateful person, and still we managed to keep upgrading ourselves for the better person, day by day. Keep in mind, when u sick don't fully depend on medicine uve taken, I mean, we should do that usaha but the rest is we should cross the fingers, praying to Him so that good health is granted to us. InsyaAllah =)

Your richness before u become poor. This is complicated one as I myself dont really know how to relate it with my life. Silly me =_=". Suppose to be  because of im-not-a-rich-person-just-an-ordinary-sengkek-student =P. But but but, we do know, almost, always most of the rich people tends to forget Him when they stuck with the money. So, u know, money can kill but why they said no money no talk ? So, how bout me ? Okay, dah start mengarut kat situ huhu. Fokus jah ! Just nak ingatkan, duit takkan bawak kita ke mana sebab Allah kalo nak bagi kita jatuh miskin kejap je derr, kejap je der. So, jangan nak sombong sangat la dengan kekayaan kau tu derr (eh asal bahasa tetiba bertukar nih ? =_='). Budi bahasa itukan budaya kita. Maafkan caye tetiba emo.. =_=

Your free time before u become busy. Oh my.... This matter is the HARDEST part I need to managed among other matters.... In my 23th life, i was still like just-a-kid-didn't-know-managing-time-perfectly. Always fail. What to do ? Terlalu banyak benda yang melaghakan. Sampaikan terlupa dengan benda yang penting. That was the most crucial part of myself need to be work out ! Yeah, i know u can jah. Korang2, jom sama2 doakan moga kita tidak termasuk dalam golongan melupakan waktu lapang sebelum waktu sibuk.

Your life before your death. I would say, this is the main point among the 5 matters (bagi saya la). Remember back what is the main reason of our life in this Dunya? What is the purpose ? "To be a good dai'e for Him cikgu". Yes, 110% marks for you, totally right. But the q is, do we managed to be a good daie ? Keep asking. At least, cubalah untuk menjadi yang terbaik dari hari ke hari. When u keep doing the same things, u'll be love to do them for each day in your life. Trust me =)

The wise person is the one who strives to achieve the pleasure of Allah and then expects the best from Him. The wise one is one who tries to arrive at the goal and then has tawakkal  in Allah. Tawakkal does not mean to sit back and say, "Oh, this will happen to me." Rather than, you must strive for it. Just imagine, tak malu ke kita nak something tapi kita tak nak berusaha ke arahnya, pandai-pandai pulak nak mintak dengan Allah. Apa ni derr ? Tak elok la macam tu, malu la sikit. Eh, okay sory, budi bahasa budaya kita =_=". The fool is the one who follows his desires and then presumes that Allah will reward him...

So, that it. Dan pada sape2 yang ada penyakit hati, saya ada tinggalkan video untuk anda. Sayangkan hati anda. Jangan nanti bila nak nak bertukar jadi hitam barulah tersedar, err tapi mujurlah tersedar, kalo tak ? Nauzubillah. Semoga kita tak termasok dalam golongan tersebut. So, jom sentiasa renovate hati kita ke arah kebaikan. Sentiasa muhasabah diri sendiri. Harapnya bukan hanya sekadar ungkapan lah !


InsyaAllah keperluan kita akan dicukupkan. Hasbiyallah... Allah akan sentiasa bersama dengan orang yang sentiasa ingatkanNya. So, jangan pernah lupa Dia sebab when He forget u, what have left behind u ??? NOTHING ! Saya ulang, NOTHING. So, beware lah ye =).

Mintak maaf andai penulisan ada tersilap atau terkasar bahasa. Ini hanyalah peringatan buat diri saya yang lemah, yang sentiasa melakukan kesilapan. Dah nama manusia kan, semoga sentiasa tersedar..... Semoga kamu kamu dan kamu serta saya sentiasa dalam rahmatNya.

Tolong doakan pembelajaran saya dipermudahkanNya. Btw, i'm on my final exam this week till saturday, so macam tak biasa pulak heheee, please please and please pray for me. "Semoga penulis blog Sakura No Hana mampu menjawab exam dengan baik, semoga dipermudahkan urusan pembelajaran dia =')". Woha, terima kasih telah doakan. Setiap ungkapan doa anda itu sangat bermakna. Ikhlas kan ? hehe. Owh, tolong doakan kawan2 saya juga. Moga kalian juga dipermudahkan urusan =)..

Okay lah, semoga mendapat manfaat daripada penulisan ini. Peringatan dari saya insan lemah untuk anda insan yang hebat. Eh eh jap, kita sama2 lah jadi hebat, insyaAllah hebat dari pandanganNya dan manusia2 lain tapi merendah diri bila bersama manusia2 lain. InsyaAllah... Ookaybyeterlebihpanjanglapulakentrynihsampaikorangpunnaikmeluatnakbaca.

Terima kasih sudi baca. Tolong doakan saya ! =')

Jya ~

11 comments:

caliph shuriken said...

5 sebelum 5.. jadual sy pun kadang2 kucar kacir jgak, huh..

gud luck awk utk exam ^^
*sy pun ada exam kt kL weekend ni...

Anonymous said...

...SEMOGA PEMILIK BLOG INI DIBERI KETENANGAN, KESIHATAN YANG TERBAIK, KEBERKATAN ILMU DAN KEBERKATAN MASA UNTUK BELIAU MENGHADAPI MINGGU PEPERIKSAAN INI DAN MENDAPAT KEPUTUSAN YANG TERBAIK UNTUK DIRINYA...

**S.P**

Fizah Ibrahim said...

@caliph shuriken
Takpe manage baik2, insyaAllah okay =)

Tenkiu caliph !

Ganbarimashouu ! ^^

Fizah Ibrahim said...

@Anonymous
Amin, smoga malaikat turut mengaminkan doa tersebut untuk SP.. Terima kasih ! =')

Btw, siapa sebenarnya sang pelangi nih hairan sy huhu =_="

Anonymous said...

.. =)

jika nak mengenali sang pelangi... renung lah pelangi di langit jika anda berkesempatan...


renungkan kembali di zaman sekolah dahulu bagaimana kita di ajar apa itu pelangi dan JUGA di ajar untuk mencari/mencipta pelangi...

fahami lah kejadian pelangi nascaya anda akan mengenali saya...

i'allah mudah2an saya masih berkesempatan dan masih diizin keadaan untuk wujud di blog yang indah ini....

WALAUBAGAIMANA PUN YANG PASTI ANDA LAH YANG MENGIZINKAN SAYA MENYINAR DI SINI SEBAGAI PELANGI .... =)

Fizah Ibrahim said...

@Anonymous
Macam manala nak direnungi kejadian pelangi waktu skrg ni dgn cuaca yg tak menentu so, pelangi memang susah sgt3 nak kelihatan huhu..

Walaubagaimanapun pelangi kejadian alam semestinya tak sama dgn pelangi buatan macam pelangi di sini jadi mcm mn la nak direnungi jika sifatnya sendiri sudah tidak sama. Wujudnya pelangi selepas hujan, jadi apa kaitan dengan pelangi di sini ?

Btw, blog ini hanya blog biasa, hanya indah bagi sy, tapi kalo org lain cakap indah juga, itu adalah 1 penghormatan besar, terima kasih. Semoga bermanfaat bagi kamu n orang lain ^^

Anonymous said...

.. =)

pelangi tak pernah wujud dalam keadaan yang menentu atau pun tak menentu... tetapi pelangi wujud dalam keadaan tertentu sahaja...

maafkan diri saya... =) izinkan saya bertanya... betul ke pelangi wujud selepas hujan?... =)
saya xpandai dalam sains..tetapi apa yang saya faham dan yg saya ingat pelangi wujud semasa hujan...maafkan saya jika saya silap... dan yang sebenarnya pelangi wujud bukan sebab hujan...

jadi untuk menjawap soalan saudari... biarla saya menjawap saya adalah pelangi di air terjun... =)

maafkan diri saya...

Fizah Ibrahim said...

@Anonymous
Aik, makin berbelit-belit jawapan anda tu wahai sang pelangi huhuu..
Kenapa pelangi wujud bukan sbb ujan ?

Pelangi air terjun mana ? haha =_=" eh jap, kenal ke tak nih ? semakin penin pulak huu

Anonymous said...

=)
maafkan saya membuat awak dah pening.. saya xpandai nak berkata-kata or bercerita...

xpe la saya cuba juga untuk jawap soalan awak tu..
pelangi wujud sebab biasan cahaya yg terpantul di permukaan air.. kebetulan hujan itu air..kalu hujan batu or hujan emas pasti xkan wujud pelangi.. jika pelangi wujud sebab hujan, adakah setiap kali hujan awak akan nampak pelangi?..tidak kan?! =)

sebenarnya apa yang saya cuba nak sampaikan..adalah sifat saya di blog awak ni ibarat pelangi.. pelangi hanya dapat dilihat dari jauh sahaja...dan tiada manusia dapat mencapai pelangi..begitu juga saya..awak mungkin tidak akan dapat mengetahui siapa saya...kerana mcm sifat pelangi ia wujud tidak ada urusan/kaitan dgn kehidupan manusia.. saya pun begitu saya xberniat nak mengganggu urusan awak.. namun ramai manusia suka melihat pelangi kerana pada mereka pelangi itu indah...namun ramai juga yang xkisah akan kehadirannya... saya pun begitu jika awak suka pada komen/pendapat saya, terima kasih saya ucapkan...tapi kalau tidak, tidak mengapa... sebagaimana pelangi, kewujudannya hanyalah seketika.. maka saya juga mungkin seketika juga di laman yang indah ini...

.... =)

Fizah Ibrahim said...

@Anonymous
=) Tma kasih sp sbb sudi singgah blog ni walau kejap je.

Semoga mampu memberi manfaat buat semua ^^

Tma kasih jugak atas komen n pendapat anda itu...

Fizah Ibrahim said...

Btw, kalo ada tersalah silap dalam penulisan saya mohon ditegur, kerana fikiran manusia berbeza, dan teguran diperlukan untuk menyedarkan diri.

Terima kasih =)

Post a Comment

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...