Kenapa ? ; Teka-teki, tolong saya jawab boooley ? Ehehe

Tuesday, March 8, 2011

Assalamualaikum...


Kenapa ya ? Kalau kata kita dah usaha yang terbaik, pada pandangan kita la. Kita dah buat yang sehabis daya, tapi... Kenapa ya ? Susah sangat nak dapat apa yang kita impikan ? Kenapa ya ? Usaha kita masih tak cukup ke ? Tak berbaloi ke untuk dapat apa yang kita target ? I kept thinking, at the back of my mind, why ? But still, there's no answer could suit to my questions. Kenapa ? Jangan tanya saya. 


Bila kita selalu rasa susah, selalu rasa "Urghhhh, kenapa la jadi macam ni even aku dah usaha ?". Takpun macam ni " Ish, tak puas hati betolla aku dah buat yang terbaik tapi aleh aleh !". Takpun macam ni " Hadoiii, selaaaaaaalu jadi macam ni !". Kan ? Ya, ya saya cakap ni sebab berdasarkan pengalaman saya la. Sebab saya pun pernah cakap, tanya diri sendiri soalan macam tu haha. Terok tak ? Nampak sangat kan tahap sabar saya masih lemah, masih kurang. Harap2 dapat la tingkatkan lagi..=_=



Bila tak dapat apa yang kita nak, teros kita persoalkan "KENAPA?". Ujian yang sikit je kita kena hadapi teros kita mengeluh. Kita tak pk yang setiap satu Allah rancangkan sebenarnya ada hikmatnya [Ya, ya ayat klise, saya tau]. Saya pun sebenarnya dulu bosan jugak orang asyik cakap "Alaa jah, takpe lah, ada hikmat tu, sabar la".. Tapi alhamdulillah sekarang saya boley terima dan cuba adapt dengan situasi tapi still saya ada jugak la tanya soalan "KENAPA?" tu ahaha tak salah kan tanya jee hee. Betol. Memang ada hikmat. Kalau tak takkan la something tu terjadi kan ?


Pic by courtesy of Incik google !


Macam dulu, ada satu perkara yang macam saya takley nak terima ah terjadi pada saya kan. Sampai study pun entah pape. Nasib baik je tak berpanjangan. Tapi alhamdulillah, orang cakap masa memang ubat paling baik untuk menyembuh sesuatu perkara yang kita rasakan tak patot tu. Tapi kadang2 masa ni pun pembunuh pada yang lagha ! Wuwuuu takot takot.. So, bila saya try adapt dengan situasi tersebut, cuba pk dengan mendalam side effect benda tu. Then, i came of with something yang okei la, hikmat baik terjadinya perkara tu. Then, u have no idea on how, deep down, from the bottom of my heart, i do really appreciate it would happen to me. Alhamdulillah. Saya bersyukur =']. Yang penting, tiap tiap benda yang berlaku tu, harus kita pk kan secara mendalam dan cuba muhasabah diri kita. Salah kita ke, salah orang lain ke ? Keep thinking. Baru la kita dapat penyelesaian pada persoalan dan masalah kita tu. InsyaAllah boleh..



Cuba tengok sekeliling. Pernah tak sekali kita pk dan fahami kejadian alam ni ? Kenapa Allah hadirkan pelangi selepas je hujan ? Ni tak bila hujan je apa yang kita pk adik2 ? Tidor, pandai [Saya tau sebab saya pun kadang2 macam tu ahaa]. Dan pernah tak kita fahamkan, kenapa Allah tak jadikan hujan tu berpanjangan ? Kenapa perlu ada mentari ? Kenapa perlu ada malam dan siang ? Kenapa perlu ada putaran bumi ? Kenapa perlu tu kenapa perlu ni. Pernah tak pk ? Ya la, memang soalan ni mudah "Budak umor 5 tahun pun ley jawab daaa" Kata korang kan. Tapi cuba pk dari sudut lain, kenapa ? Dan kenapa susah sangat hidup nih ? [Haiii, banyak la plak perkataan KENAPA dalam entry kali nih].



Jawapannya senang je sebenarnya. Sebab.... Takkan ada kemanisan tanpa ada kepahitan. Takkan ada kejayaan tanpa ada kegagalan. Takkan ada kesenangan tanpa adanya dugaan dan rintangan. Takkan ada kehidupan tanpa semua nih. Semua rintangan tu, masalah tu akan jadi koleksi hidup kita yang mana akan kita simpan dalam bentuk pengajaran yang sangat sangat sangat berguna untuk hadapi hidup ni. That's why LIFE itself means Life Is Full of Experiences ! Time nih lah kita nak gather seberapa banyak experiences yang kita ley dapat. Jadi apa apa pun, kemahuan dan niat kita sangat penting untuk hadapi semua rintangan tu.. Betolkan niat yang utama, yang lain insyaAllah beres ^^



Hurm, haha, ada hati kan nak buat entry macam nih. Saya pun still tak pandai dalam nak motivate diri sendiri tapi ada hati plak nak try motivate orang lain. Takpe la, saya buat entry untuk diri saya sebenarnya sambil2 korang ley baca. Sambil menyelam minum air daaa heee. Kalau ada salah silap dalam entry saya  ni, tolong betolkan. Dan maafkan saya atas kekurangan tersebut.. =_=


P dot s : 
:: Nak tanya, ada sape2 tau tak jawapan pada teka teki nih, Pagi kita tanam, then malam tu dah boley makan. Huhu, my mind keep thinking the answer ? Ada sape ley tolong ? Heee ^^ Jaa mata nee, Thanks for reading ! ^^


4 comments:

caliph shuriken said...

sy pnah jgak kecewa sbb x dpt apa yg dihajati tp bila dh lama2 bru kita sedar byk lagi fasa hidup blom kita tempuhi utk layak dpt hajat tu ^^

p/s: sori x dpt tlg.. kurang mahir dgn teka teki cmni, hukk...

latest en3: ~ kreatif & stylo ~

Fizah Ibrahim said...

@caliph shuriken
yup2, betol2 caliph.. ^^

Its ok, dont wory, dah tau jwpn hehe ^^

Usagi said...

mmg byk kenapa dlm entry nih....xdan nak jawab tp suda dijwb oleh tuan blog.

jawapan teka teki:
tanam jenazah, malam nnt da bole mkan kenduri arwah ^_~

Fizah Ibrahim said...

@Betta sp
Heheehe, kan, byk kenapanya... Yup2 pandai2 betta sp. tau jwpn dia. Sy pon baru tau hehe

Post a Comment

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...