Khusyuk.

Monday, November 14, 2011

Assalamualaikum...


Hye korang ! Ogenki ? Harap2 semua sihat sihat sahaja =). Hurm, ada sedikit kelapangan petang2 ni, tingin pulak nak taip satu entry. Hehe, selagi ada kelapangan ^____^


Eh, korang dah solat blom ? Cepat !!! Solat dulu sebelom baca blog saya (bajet ramai baca), sebab saya tanak tanggung dosa. Lewat korang solat disebabkan blog nih =_=". Hurm, cakap pasal solat, korang kalo solat khusyuk tak ? Hee, saya kadang2 tersasar jugak, huu. Korang, camna cara korang nak khusyukkan diri dalam solat  ? Banyak cara sebenarnya kan..


Salah satunya, dengan memahami bacaan solat kita tu. Camna nak faham ? Banyak ? Hafal hafal, hehe insyaAllah ingat. Macam jugak kita duk nyanyi lagu, kenapa lagu tu kejap je kita boleh ingat ? Sebab minatkan ? So, takkanlah solat yang kita sentiasa buat hari hari ni, 5 kali setiap hari ni tak boleh kot. InsyaAllah boleh =)


Pada yang masih kurang memahami dan menghafal bacaan2 dalam solat bolehlah tekan tekan mesra link kat bawah ni. Err, tapi kan yang bacaan dan terjemahan surah Al-Fatihah takde dalam simpanan saya. Tapi saya yakin, pasti korang semua dah tau kan maksud surah Al-Fatihah ni. Takde hal la kan =). Kalo taktau lagi, boley je surf. Apa guna ada internet, ye dokkk ? Heee. Okei, tanak bebel panjang2, download je ye =)
















Btw huhu, saya seriously lupa kat mana saya download benda ni dulu. So, tak boleh nak creditkan. Tapi yang pasti, dalam bloglah. Kalo ada la, ada yang tau ke apa, tolong kreditkan ye.. Semoga tuan  yang buat semua terjemahan tu beroleh manfaat =) insyaAllah. Dia dah sebarkan satu ilmu penting tu kan. Terima kasih =')


Haa, lagi satu. Cara lain nak khusyuk dalam solat adalah dengan korang cuba bayangkan solat yang korang lakukan tu, adalah yang terakhir untuk korang. Hehe, boley bayangkan tak, kalo dah yang terakhir mestilah kita akan buat betol2 kan..






 P dot s :
Kalo korang ada lagi cara nak khusyukkan diri dalam solat, boleyla share sini =). Maceh sudi baca ='). Semoga bermanfaat..

5 comments:

Post a Comment

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...