Alhamdulillah, 23th Life =')

Tuesday, February 21, 2012

Assalamualaikum...

Alhamdulillah =')


Perhatian : Entry sangat sangat sangat panjang, sila jangan muntah bila anda risikokan diri anda untuk baca. Kalo taknak bosan, feel free to play the music player below =)


Penulisan pertama seiring usia menginjak ke 23 tahun ! Oh myyyy, 23 tahun !!! It's a big number, right? Big enough for someone to be alive in this world. Tapi amalan kita untuk di bawa ke sana nanti adakah sudah cukup besar ? Keep asking. Note to self !.. Ayat pertama ? Yes, Alhamdulillah, alhamdulillah dan alhamdulillah (pendek kata, alhamdulillah to infinity) masih lagi berkesempatan hidup di bumi ini. Big thanks to Him, for giving me such a great life, gave me strength to endure all the hardships i've faced, to gain knowledge in everything i've done, to be the way i am, to accept for who i am, and the most important things is, to thank Him for always being there for me..!  Terima kasih Ya Allah, terima kasih untuk segala-galanya =')


23 tahun. Aku pernah jatuh, dan bangun kembali. Alhamdulillah.
23 tahun. Aku pernah kecewa, namun mampu untuk bangkit kembali. Alhamdulillah.
23 tahun. Aku lelah menangis, namun tangis itu nyata seketika cuma. Alhamdulillah.
Kerna apa ?
Kerna Dikau Ya Allah. Terima kasih sentiasa di sisi diri ini...

Manusia,
Jangan dilafazkan sesuatu yang bisa membuatkan aku menjadi takbur, riak dan lalai.
Sebaliknya tolong lafazkan sesuatu yang mampu membuatkan aku tersedar akan kesilapanku.
Tengking aku andai itu yang terbaik agar tidak aku terus hanyut dengan indahnya tipuan dunia semata...

Fahami daku,
Andai kalian ketahui aibku,
kalian sedar akan salahku,
Tolong segera nasihati aku.
Tolong segera ingatkan aku.
Tolong segera khabarkan padaku.
Usah dipertontonkan keaiban manusia.
Kerna kita semua sama, punya keaiban diri masing-masing.
Sedarkah kalian, aku jua manusia ?? Takkan terlepas dari khilaf semasa...

Kehidupan,
Terima kasih mengajar aku erti kematangan.
Mungkin separuh abad hidupku tidak memperlihatkan kematangan,
Namun diakui, kehidupan aku telah mengajarku untuk menjadi matang...
Matang untuk tidak gentar berhadapan dengan segunungnya cabaran mendatang.

Penilaian,
Maafkan aku andai 23 tahun kehidupan ini sentiasa tersasar penilaian.
Yang baik disangka jahat, yang jahat disangka baik.
Yang salah dianggap betol, yang betol jua dianggap salah....
Ketahui olehmu, diri ini masih lagi berusaha untuk sentiasa  positif pada kehidupan.
Kerna diakui, sangat sukar selagi tidak diikhlaskan.

Keikhlasan,
Maafkan aku andai 23 tahun kehidupan ini hanya secalit keikhlasan termampu dilakarkan.
Namun, ketahui olehmu hanya itu yang termampu aku lakukan.
Kerna siapa diri ini untuk menetapkan rasa ikhlas atau tidak itu ?

Niat,
maafkan aku andai selalu tersasar dalam tujuku,
sangat sulit untuk diterbitkan,
andai ikhlas masih tanpa arah tuju..

Diam,
andai tidak mampu untuk diterangkan,
membisu mungkin yang terbaik,
bukan bermakna aku mengiakan,
namun penat untuk dijelaskan,
cukup Dia mengetahui apa yang terbuku, apa yang tersirat..

Kesempurnaan,
Kehidupan yang diimpikan cukuplah hanya kesederhanaan.
Apa guna sempurna andai tiada redha dariMu ?
Apa guna sempurna andai aku jauh dariMu ?
Kesempurnaan itu sulit untuk dijelaskan.
Amat sulit untuk dirungkaikan...
Cukup aku sempurna, andai aku mampu menjadi daie yang baik buatMu
Cukup aku sempurna dalam mencintaiMu..
Dan cukup aku sempurna untuk menjadi yang terbaik buat ma dan abah... ='(

Setiap saat, aku cuba untuk menjadi sempurna.
Biar aku jatuh, biar aku kecewa, biar aku menangis,
biar aku tahu, aku takkan mampu untuk menjadi yang sempurna
dan mungkin esok, lusa jua aku kembali terkesima dengan kekejaman dunia.
namun, cukup sekadar aku tahu yang aku mampu untuk menjadi lebih baik dari hari-hari sebelumnya.
cukup sekadar aku tahu kesilapan diri dan takkan pernah untuk mengulanginya kembali...

Teman, 
andai aku tidak mampu memberi sedikit pun manfaat padamu,
andai aku tidak mampu memberi secalit keinsafan padamu,
lupakan aku dan jauhi aku,
namun sebelumnya tolong sampaikan pesan padaku.
Kerna aku hanya manusia biasa
takkan tersedar andai tidak kalian bisikkan padaku...


Hak mutlak.
Jangan bilang diri ini adalah milikmu andai apa yang kau tahu hanyalah senyuman dalam setiap senyumku. Menjauh bila kesedihanku menjengah, menyepi tika laraku, menjelma kembali dalam gembiraku..
Ketahui olehmu, diri ini hanya termaktub hak mutlak pada Yang Esa,
23 tahun tingkat usia, tingkat kematianku mendekat jua...
Akan kembali jua padaMu, Yang Maha Punya hak mutlak diri ini..

Terima kasih Ya Allah,
Mungkin hidup aku tidak sempurna, 
Namun aku tahu apa yang aku inginkan,
aku cuba walau dalam kecewa, perit dan pedih.
aku cuba dengan keyakinan tinggi padaMu,
jelas tertanam setiap yang berlaku ada hikmatnya,
pasti Kau Maha Mengetahui apa yang terbaik buat hambaMu...
Cukup andai aku percaya dan yakin denganMu.
Maafkan aku andai aku tidak sempurna dalam mencintaiMu....
Namun cinta dalam jiwa hanyalah padaMu (Tiru ayat Opick hehee)


23 tahun sengaja dihighlight kan supaya penulis sedar diri sikit, semakin tua dahhh rupanya =_="


Semoga kita semua sentiasa menjadi hambaNya yang sentiasa bersyukur dengan setiap zarah nikmat kurniaNya.....

Kadang2 risau bila apa yang kita buat tu akan menimbulkan riak semata-mata. kadang2 risau jugak andai jadi insan hipokrit semata huuuu.. Jadi sentiasalah cuba memperbaharui dan memperbetul niat kita hanya kerana Allah swt... InsyaAllah bila kita dah biasa buat, akan jadi mudah. Yang penting kena selalu istiqamah =)..

Ehhhhh jappp, mana hadiah untuk sayaaaa ???? Hehheheee =P. Baiklah, cukuplah korang tolong doakan agar pembelajaran saya dipermudahkanNya, dan kawan-kawan saya juga. Anda memang baik hati.. ^__________^ (senyum sampai telinga)



Jya~ Tma kasih bebanyak sudi baca coretan hati diri ini yang ke 23 tahun yang teramaaaaat lah panjang ini =')

Lagu tema: Opick (Rapuh)

7 comments:

Anonymous said...

Selamat hari ulang tahun yang ke - 23 :)

BTW, do you love bags??

Bags! Bags! Bags! Bags! Bags! Bags! Bags! Bags!Bags! Bags! Bags! Bags! Bags! Bags!Bags! Bags!Bags! Bags! Bags! Bags! Bags! Bags!

Feel free to visit us at http://thepuffyclouds.blogspot.com All below RM 50!!! ^.^

Find us on Fb : The Puffy Clouds

caliph shuriken said...

alhamdulillah bjaya baca hingga ke hujung en3 :)

wardatulsyauqah said...

salam, tahniah jah, alhamdulillah akhirnya jah dah temui jalan yang sebenar, syukur alhamdulillah,,,gembira tengok sahabat/kawan macam ni,,,semoga jah terus thabat dan istiqamah dalam hidup ini,,,,,,

Fizah Ibrahim said...

@wardatulsyauqah
InsyaAllah smoga istiqamah
Tolong doakan org su ! =')

Fizah Ibrahim said...

@wardatulsyauqah
InsyaAllah smoga istiqamah
Tolong doakan org su ! =')

Fizah Ibrahim said...

@wardatulsyauqah
InsyaAllah smoga istiqamah
Tolong doakan org su ! =')

Fizah Ibrahim said...

@wardatulsyauqah
InsyaAllah smoga istiqamah
Tolong doakan org su ! =')

Post a Comment

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...