Upgrading myself !

Sunday, September 11, 2011

Assalamualaikum...


Kata si fulan/fulanah : "Ishh taknaklah kawan sangat dengan dia, baik sangat! Asyik kena tegur je, ini tak betul, itu tak betul, rimaslah! "

NASIHAT LUQMAN AL-HAKIM
: "Wahai anakku, bergaul rapatlah dengan org yg alim lagi berilmu. Perhatikanlah kata-kata nasihatnya kerana sesungguhnya sejuklah hati ini mendengar nasihatnya, hiduplah hati ini dengan cahaya hikmah dari mutiara kata-katanya, bagaikan tanah yg subur lalu disirami air hujan."
Syahirul.com


Hye korang yang baik hati, bertambah baik hati bila baca blog neh hehe, apa khabar semua ? Sudi jugak korang melawat blog picisan saya ea =')


Kita selalu menginginkan yang TERBAIK dalam hidup kita kan, sama ada dalam soal pelajaran, kerjaya, persahabatan, jodoh dan etc lah. Semua nak perfect. Tapi tapi pernah tak kita terfikir even sekali la yang adakah kita ni dah cukup baek untuk dapat semua tu ? Adakah kita ni cukup layak untuk dapat semua tuh ? Adakah kita ni terpilih untuk yang TERBAIK tu ? Huhu...


Tak layak sebenarnya untuk mendapatkan yang terbaik sekiranya kita tidak cuba untuk berubah menjadi yang lebih baik. Maybe sikit sikit berubah pon okei. Bak kata pepatah, sikit sikit lama lama jadi bukit hehe. Yang penting, konsisten dalam melakukannya.


Tapi ada jugak yang baek dapat yang tak baek. Haaa, apa cerita ?


Saya kagum dengan member saya yang sorang neh. Dia tersangatlah baek. Baek sangat sangat sangat. Sama ada dari segi perilaku, perbuatan, percakapan, pendek kata perfectlah. Tapi ye la manusia mana ada yang perfect kan selain Rasulullah saw =). Tapi saya tetap kagum dengan peribadi dia. Yang herannya jodohnya adalah seorang yang reverse daripada dirinya sendiri. Korang boley pk tak kenapa ?


Bila saya tanya pendapat dia, jawabnya. "Allah ada perancangan pada setiap hambaNya. Tak semestinya diri kita baik, kita akan dapat yang baik jugak. Maybe kita akan dijodohkan dengan seseorang yang bertentangan dengan kita. Yang penting kita harus berfikiran positif. Maybe Allah mahukan kita mengubah dia menjadi yang lebih baik sebab kita mampu. Sebab tu jugak Allah tetapkan macam tu. Dia kan Maha Mengetahui". Hehe lebey kurang macam tu la jawapan dia, kalo tersalah silap, sory ampun ya =). Btw, yang contoh ni untuk bab jodohlah.


Hurm bila pk2 balek, betolla tu kan. Semua ada hikmatnya. Dia dapat membimbing seseorang ke arah yang lebih baek. Alhamdulillah, banyak pahala tu.. Best tuu ada orang yang boley bimbing diri kita, terus menerus mengingatkan kita. Sebab tu la kena pandai dalam memilih kawan thehehee.. =)
Sebab selalunya kawan tu da boleh mencerminkan sape kita. Memilih maksudnya bukannya pilih teman yang kaya2 je, miskin2 tolak tepi. Nak yang vogue2 je, pandai bergaya je, ishh. Tak boley la camtu. Kena pilih melalui peribadi dia. Teladannya =).


Okeilah, thanks for reading. Jaa~

4 comments:

caliph shuriken said...

low profile itu best.. selamat beramal ;)

anumuchan said...

setuju2..setiap perkara yg berlaku tu ada hikmahnya..mungkin sekarang tak nampak lagi..huhu

Fizah Ibrahim said...

@caliph shuriken
Hihi, selamat beramal juga caliph =)

Fizah Ibrahim said...

@アヌム ちゃん
Aah, betol2.. Tersirat dalam tersurat je =)

Post a Comment

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...