Will u please add a title for this entry ? =)

Friday, September 30, 2011

Assalamualaikum...


Kadang kadang hidup tak semestinya sama dengan apa yang kita harapkan. Kadang kadang terlalu banyak ujian, dugaan dan kesusahan yang terpaksa kita tempuhi. Just bare in mind : Allah takkan kenakan ujian atau dugaan yang berat melainkan sesuai dengan kebolehan kita untuk mengendalikannya. Kan Dia Maha Mengetahui tiap tiap sesuatu =). 


Allah takkan sezarah pun akan kejam dengan kita cuma kita, hambaNya yang selalu menzalimi diriNya dan jugak diri kita sendiri. Yakin bahawa kita mampu untuk melawan setiap dugaan dan cabaran dalam dunia yang sementara ni, dalam perjalanan ke sana yang berkekalan selama-lamanya. Yakin bahawa kita cukup kuat untuk menghadapinya dan mungkin kita patut berbangga dengan diri kita sebab kalaulah takde dugaan, cabaran semua tu kita takkan dapat merasa kesusahan.


Dan bila berlaku benda tu, automatiknya kita akan berada di zon yang selesa yang mana pada pendapat saya boleh menjadi pembunuh pada diri kita sendiri. Kenapa ? Sebab bila kita dah begitu selesa, semua perkara kita akan ambil mudah. Seolah-olah seluruh kehidupan berkisar disekeliling kita sahaja dan kita akan begitu menghayatinya sehingga terleka. Susah jugakkan.. Jadi kita patot bersyukur dengan ujian, dugaan dan cabaran yang perlu kita tempuh tu =). Dia sayangkan kita sebab tu Dia hadiahkan ujian untuk kita, kan ?


Pada pendapat saya kita memang patot berbangga pada masa mestilah bersyukur sebab bila banyak ujian yang diterima, bermakna kita ni cukup kuat untuk menghadapinya. Kan Dia takkan membebankan kita dengan sesuatu yang kita tak mampu. Maksudnya, Dia tahu kita KUAT dan kita kenalah yakin kita KUAT untuk melwannya hehe. Just have faith in Him =). Dan daripada situ jugak kita boleh discover something yang baru dalam diri kita, yang mana mungkin kita tak pernah terlintas bahawa kita memiliki kelebihan tersebut. It's a good thing kan..


Kadang-kadang saya takot dengan diri sendiri. Ye lah kan, kita tiap2 ari berjanji denganNya. Lima kali sehari pulak tuh. "Sesungguhnya solatku, Ibadatku, hidupku, matiku adalah untuk Allah Tuhan sekelian alam". Saya takot kalaulah apa yang kita janjikan tu tak sama dengan apa yang kita buat, kat situ dah salah dah tu kan huhu. Dan harapnya niat saya dalam melakukan sesuatu perkara tu ikhlas bersandarkan padaNya semata-mata, bukan pada sandaran untuk mendapatkan kebaikan pancaindera manusia lain dan bukan juga disebabkan riak semata-mata. Nauzubillah.. Harapnya sentiasa dalam bimbinganNya yang lurus. Semoga saya tetap sentiasa istiqamah =') 


Eh, harini parents saya datang. Happynya ! ='). Rindu sangat sangat sangat.. Dan hari ni jugak saya akan konvo. Err, rasa berdebarlah pulak huhu. Harap2 semuanya ok ok saje =). Entry ini hanyalah untuk peringatan kepada diri saya sahaja. Thanks for reading ! =')

1 comments:

caliph shuriken said...

teringin nk msuk zon selesa tapi x abaikan asal usul :)

Post a Comment

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...