Random : Cukuplah Dia bagiku.

Saturday, December 24, 2011

Assalamualaikum...


Seorang penyair berkata : "Bila anda mengetahui bahwa sesungguhnya anda telah bersumpah demi waktu bahwa anda akan mendapatkan segala yang anda inginkan dalam segala urusan di setiap masa yang anda lalui. Lalui, ia juga akan memberikan apa pun yang anda sukai, maka pantas saja anda bersedih hati jika kehilangan setiap peluang yang tidak pernah tercapai. Jadi, bersyukurlah dengan apa yang ada. =)


Jom baca cerita ni, inspired sangat =)


Seorang lelaki memasuki masjid bukan pada waktu solat lalu jumpa la seorang budak kecik ni berumor 10 tahun sedang khusyuk solat. Dia menunggu sehingga anak kecik itu selesai solat dan mendekati budak tu serta bertanya, " Anak siapa wahai anakku ?". Budak tu menitiskan air mata, mengangkat mukanya seraya berkata, "Wahai pakcik, saya seorang yatim piatu". Lelaki tu pun tersentuh hati dan berkata "Mahukah kamu menjadi anak angkatku ?"


Budak tu tanya, "Apakah jika aku lapar, kau akan memberiku makan?". Orang itu jawab ya. Pastu budak tu tanya lagi, "Apakah jika aku tidak mempunyai pakaian kau akan memberiku pakaian ?". Orang itu mengangguk dan mengatakan "Ya". Anak kecik itu bertanya lagi, "Apakah engkau akan menyembuhkanku jika aku sakit ?". Orang itu menjwab, "Wahai anakku aku tidak mampu melakukan itu.". Anak itu tanya lagi, "Apakah engkau akan menghidupkanku bila aku mati". "Aku juga tidak sanggup" Jawab orang tersebut. 


Anak itu berkata :"Kalau demikian pakcik, serahkanlah diriku kepada :
"Tuhan yang menciptakan aku (dari tiada kepada ada), maka Dialah yang memimpin dan memberi petunjuk kepadaku. Dan Tuhan yang Dialah jua memberiku makan dan minum. Apabila aku sakit, maka Dialah yang menyembuhkanku. Dan Dialah yang mematikan daku, kemudian Dia menghidupkan aku. Dan Dialah yang aku harap2kan supaya mengampunkan dosaku pada hari kiamat" -Surah Asy-Syu'ara : Ayat 78-82.


Bila kita ada masalah, terus kita rasa down,sedih, kecewa, kan ? But then, kita selalu terlupa yang Allah selalu ada untuk kita. Dalam susah atau senang. Sedih atau gembira. Kita sering terlupa bahawa kita sebenarnya tidak perlukan pergantungan pada orang lain, manusia lain secara keseluruhan kerna cukuplah Allah sebaik-baik pemelihara urusan kita. 


Cukuplah Allah bagiku. Harapnya ungkapan yang tidak hanya di mulut. Note to myself !


Sesiapa yang beriman dan bertawakkal padaNya, nescaya Dia akan memberikan kecukupan kepadaNya. =) InsyaAllah...


Sumber cerita :Jangan bersedih. Jadilah wanita paling bahagia-Dr.Aidh Bin Abdullah Al-Qarni.


1 comments:

Post a Comment

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...